Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Autokauppariitojen määrä kasvussa: erityisesti käytettyä sähköautoa ostaessa kannattaa olla tarkkana

Julkaistu: 22.05.2025
Punainen auto, jonka konepelti on auki. Taka-alalla on kaksi muuta autoa.

Käytettyjen autojen kauppaan liittyvät kuluttajariidat ovat ennätyslukemissa. Käytetyissä sähköautoissa on omat erityispiirteensä, jotka kannattaa huomioida kaupanteossa.

Öljyvuoto, hajonnut vaihdelaatikko, tuhansien eurojen moottoriremontti. Käytetty auto voi olla ostajalle aikapommi, joka räjähtää käsiin, kun muste kauppakirjasta on tuskin kuivunut.

Kun vasta ostettu auto jättää tielle kesken ajon, törmätään polttavaan kysymykseen: kuka maksaa viulut, ostaja vai myyjä? Kuluttajariitalautakunta (KRIL) kertoi alkuvuodesta, että käytettyjen autojen kauppaan liittyvät riidat ovat ennätyslukemissa. Taustalla vaikuttaa yleinen taloustilanne: käytettyjen autojen kauppa kasvaa, ja kun talous on tiukilla, vioista saatetaan myös reklamoida herkemmin.

Viime vuonna lautakunnalle tulleissa ratkaisupyynnöissä autokaupat pitivät paalupaikkaa 1 405 tapauksella, ja niistä yli 90 prosenttia koski käytettyjä autoja. Autokauppariitojen määrä kasvoi kahdessa vuodessa 40 prosenttia.

Tänä vuonna vauhti jatkunee samansuuntaisena. Huhtikuun alkuun mennessä lautakunnalle tuli 348 autokauppaan liittyvää ratkaisupyyntöä. Niistä 321 liittyi käytetyn auton kauppaan.

Tutustuimme KRILin käsittelemiin autokauppajuttuihin ja selvitimme, mitä käytetyn auton ostajan kannattaa tehdä välttyäkseen lihavalta riidalta kauppiaan kanssa.

Haluatko jatkaa lukemista?

Osta pääsy tähän sisältöön tai kirjaudu sisään.

autokauppa

autokauppariidat

autokauppariita

auton ostaminen

Kuluttajariitalautakunta

Riita