Millaisella autolla on halvin ajaa? Vertasimme käyttökustannuksia
Autoilu on hintavaa hommaa, mutta kustannukset muodostuvat hyvin eri asioista muun muassa auton iän ja käyttövoiman mukaan. Kilometrihinnan laskemiseen saa kulumaan tovin jos toisenkin.
Auton hankintahinta arveluttaa yleensä kuluista eniten, sillä kymmenientuhansien hintalappu näyttää väistämättä suurelta. Käytännössä hankintahinta tulee kuitenkin maksettua kokonaan vain, jos auton ajaa kirjaimellisesti loppuun eli sen päätepiste on romuttamo. Muussa tapauksessa auton eteenpäin myymisestä saa rahaa, ja maksettavaksi jää pitoajan arvonalenema.
Ehdottomasti kalleinta on ostaa uusi auto ja vaihtaa se pois muutaman vuoden sisällä. Auton elinässä ensimmäiset vuodet ja kilometrit ovat kalleimpia, ja usein vähän käytetyn auton saa merkittävästi uudenkarheaa halvemmalla. Mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto, sitä suuremmat ja ennen kaikkea ennustamattomammat ovat tyypillisesti käyttökulut.
Vanhat autot kuluttavat enemmän polttoainetta kuin uudet, ja huonolla tuurilla eteen sattuu kalliita remontteja. Hyvällä tuurilla tai korjaukset itse tekemällä vanhempi ja halvempi auto voi kuitenkin tarjota todella edullisia kilometrejä. Useimmat autoilijat tosin laskevat myös mukavuudelle, turvallisuudelle ja luotettavuudelle jonkin arvon.
Tässä artikkelissa käytetään ensisijaisena esimerkkiautona Kia Niroa. Se on vertailujen tekemiseen erityisen hyvin sopiva, sillä Niro on saatavina sekä yksinomaan bensiinistä käyttövoimansa saavana perushybridinä, ladattavana hybridinä että täyssähköautona. Lisäksi kaikki kolme vaihtoehtoa ovat olleet myynnissä jo edeltävässä mallisukupolvessa, joten hintojen kehitystä voi vertailla myös käytettyjen autojen avulla.
autoilun kulut
autoilun kustannukset
Bensiini
Diesel
Hybridi
lataushybridi
polttomoottoriauto
Sähköauto