Kuluttajia edustava asianajaja: ”Teslan Model 3:n ja Model Y:n lämpöpumppuongelmat hyvin yleisiä”
Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian kuluttajan hyväksi. Asianajaja kokoaa yhteen kuluttajia, joilla on samanlaisia kokemuksia Teslojen hajoamisesta heti takuuajan jälkeen.
Varsinaissuomalainen kuluttaja osti keväällä 2021 uuden Tesla Model 3 -täyssähköauton.
Kun autolla oli ajettu 88 350 kilometriä, sen ilmalämpöpumppu hajosi ja lakkasi lämmittämästä auton sisätiloja. Siihen piti vaihtaa kompressori. Huollosta kertyi noin 2 600 euron lasku. Myyjäliike lähetti laskun ostajalle, koska takuuaika oli mennyt umpeen.
Ostajan mielestä vika kuului myyjän virhevastuuseen. Hän vaati kuluttajariitalautakunnassa (KRIL) myyjää hyvittämään huoltolaskun.
Tesla kiisti vaatimuksen ja vetosi takuuehtoihin. Autolle oli annettu neljän vuoden tai 80 000 kilometrin takuu. Koska kilometrimäärä oli ylittynyt, myyjä katsoi takuun päättyneen. Myyjäliike oli Teslan Suomen tytäryhtiö Roadster Finland oy.
lämpöpumppu
lämpöpumppuvika
Tesla
Tesla Model 3
Tesla Model Y