Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Testissä 47 sähköautoa: hyviä malleja yhdistää pitkä toimintamatka ja Suomen talvessa tärkeä lämpöpumppu

Julkaistu: 05.04.2024
Sähköauto, joka on latauksessa.

Noin joka kolmas Suomessa uutena myydyistä autoista on täyssähköauto. Yhdellä latauksella voi päästä kertaheitolla jo Helsingistä Ouluun – kunhan istumalihakset sen kestävät.

Bensiinikäyttöiset, ei-ladattavat autot ovat ainakin kirjoitushetkellä myydyin uusien henkilöautojen ryhmä. Täyssähköautojen myynti ohittaa myyntimäärissä perinteisen, vain tankattavan bensiiniauton pian, mutta lataushybridit voivat jäädä pääasiassa välivaiheeksi siirtymässä polttoaineista sähköön.

Käyttövoimien vertailussa täyssähköautolla on tankattaviin autoihin verrattuna puolellaan monta etua: paljon pienemmät paikalliset saastepäästöt, pienemmät elinkaaren hiilidioksidipäästöt, pienemmät voimalinjan huoltokulut, sähkömoottorin vaivaton ajettavuus ja niin edelleen. Lataushybridissä edut puolestaan painottuvat pääasiassa sähköllä tapahtuvaan kaupunkiajoon. Tiheään pitkän matkan taittamiseen ne ovat usein heikko valinta.

Sähköautojen saatavuus on kuitenkin kirjoitushetkellä huono. Sähköautojen kysyntä maailmassa ylittää tarjonnan, ja lisäksi valmistuksessa on ollut laajoja ongelmia muun muassa mikrosirupulan ja Ukrainan sodan takia. Uuden sähköauton ostaja saattaa joutua odottamaan tilaustaan jopa yli vuoden. Myös käytettyjen sähköautojen hinnat ovat nousseet, ja tarjolla olevasta käytetystä yksilöstä saatetaan pyytää jopa korkeampaa hintaa kuin uudesta. Toisaalta samaan aikaan valmistajat saattavat alentaa sähköautojen hintoja kertarysäyksellä tuhansilla euroilla tiettyjen mallien kohdalla.

Sähköauton paras ominaisuus ajajan kukkaron kannalta on sen lyömätön hyötysuhde. Akkuun varastoidusta energiasta ehdoton valtaosa tulee muutetuksi liike-energiaksi. Yhdysvaltojen energiaministeriön tekemän tutkimuksen mukaan sähköautoon ladatusta energiasta 60–91 prosenttia käytetään auton liikuttamiseen. Polttomoottoriautossa hyötysuhde on tyypillisesti alle 15 prosenttia ja parhaissa hybriditoteutuksissakin noin 30 prosenttia.

Tutustu myös lataushybridiautojen testiin sekä polttomoottoriautojen testiin.

Hyvä sähköauto yhdistää riittävän pitkän toimintamatkan sekä Suomen talvessa tärkeän lämpöpumpun

Testissämme täyssähköautot on jaettu kahteen kategoriaan autojen koon perusteella. Erityismainintana hinta-laatusuhteeltaan erinomaisissa, Kuluttajan Hyvä ostos -kunniamaininnan ansainneissa autoissa on sekä talvikäyttöä ajatellen tärkeä lämpöpumppu että riittävän suuri toimintamatka.

Testimme autoista kaikki Hyvä ostos -merkinnän saaneet pystyvät taittamaan kesäolosuhteissa vähintään 350 kilometriä eli esimerkiksi Helsingistä Seinäjoelle tai Savonlinnaan ilman lataustaukoa. Isojen autojen Testivoittajalla painelee ilman taukoa Helsingistä Ouluun, jos istumalihakset kestävät.

Etupainoisesta polttomoottoriautosta poiketen sähköautoon on helppo toteuttaa ajettavuuden kannalta edullinen painonjakauma, jossa puolet painosta on kummallakin akselilla. Neliveto on helppo lisätä asentamalla etuakselille toinen sähkömoottori, joka samalla kasvattaa auton kokonaistehoa.

Kiinalaistaustaiset merkit kilpailevat ensisijaisesti hinnalla: saman tai paremman toimintamatkan, tehon, tilat ja varusteet saa kiinalaismerkiltä tuhansia tai ääritapauksessa jopa yli 10 000 euroa halvemmalla kuin perinteisiltä merkeiltä.

Lue testistä, mikä sähköauto kannattaa ostaa millaiseenkin käyttötarkoitukseen!

Tämä on päivittyvä artikkeli, johon koostamme tuoreimman testimme tulokset aina uusia tuloksia ja tuotteita julkaistessamme. Artikkelin sisältö on tarkastettu viimeksi 5.4.2024.

autot

autotesti

Sähköauto

sähköautojen testi

sähköautot

sähköautotesti

testi