Hallituksen esitys: Palvelun virheestä voisi vaatia hyvitystä jopa vuosien päästä
Uudessakaan laissa ei sanottaisi tarkkaa aikaa, milloin kuluttajalla on oikeus saada hyvitystä palvelun virheestä tai viivästyksestä.
Hallitus esitti huhtikuussa useita parannuksia kuluttajansuojalakiin. Uudet säännökset selkeyttävät sitä, missä tilanteissa kuluttaja saisi oikeuden vaatia korvausta tai hinnanalennusta palvelun virheestä. Uutena asiana lakiin kirjattaisiin palvelun viivästyksestä johtuva hinnanalennus.
Ehdotukset koskevat henkilöön kohdistuvia palveluja, joista kuluttaja on tehnyt palveluntarjoajan kanssa sopimuksen. Lain piirissä olevat palvelut on lueteltu ehdotuksessa. Niitä ovat esimerkiksi yksityiset sosiaali-, terveys- ja varhaiskasvatuspalvelut, ulkonäköön kohdistuvat palvelut sekä liikunta- ja hyvinvointipalvelut.
Lakiehdotuksessa ei ole määritelty tarkasti, missä ajassa kuluttajan on reklamoitava palvelun virheestä tai miten suuri viivästys oikeuttaa hinnanalennukseen. Kysyimme Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, mitä lakiehdotukset käytännössä tarkoittaisivat.
Hinnanalennus
hyvitys
Kuluttajansuoja
kuluttajansuojalaki
palvelu
palvelun virhe
Viivästys
Virhe