Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Kuinka pitkä on virhevastuu? Uusi kuluttajansuojalaki huomioi digitaaliset palvelut

Julkaistu: 02.02.2022

Uudistuneessa kuluttajan­suojalaissa huomioidaan nyt erikseen digitaaliset palvelut. Virhevastuuaikaa ei rajattu, ja tavaroiden korjauskierteestä pyritään pääsemään eroon.

Vuoden alussa uudistuneet kuluttajansuojalain säädökset parantavat kuluttajien asemaa monella tavalla.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen pitää tärkeimpänä muutoksena sitä, että lakiin on nyt kokonaan omaksi luvukseen kirjattu digitaaliset sisällöt ja palvelut eli esimerkiksi ohjelmistot, suoratoisto- ja pilvipalvelut sekä pelit.

Aiemmin digipalveluihin on sovellettu kuluttajansuojalain muita säännöksiä ja yleisiä periaatteita, mutta nyt laissa säädetään erikseen niiden toimittamisesta, virheistä, virheiden seuraamuksista sekä palveluntarjoajan päivitysvelvollisuuksista.

Haluatko jatkaa lukemista?

Osta pääsy tähän sisältöön tai kirjaudu sisään.

digipalvelut

digitaaliset palvelut

kuluttajansuojalaki

takuu

Virhevastuu