Iso alennusprosentti, tarjousaika loppumassa ja rajallinen määrä tuotteita varastossa? Näin voit tunnistaa verkkokauppahuijauksen
Epärehelliset verkkokaupat käyttävät erilaisia keinoja houkutellakseen pahaa-aavistamattomia asiakkaita.
Kaikki nämä keinot perustuvat siihen, ettei ostaja käyttäisi liikaa harkinta-aikaa, vaan tekisi ostopäätöksen mahdollisimman pikaisesti miettimättä liikaa tai selvittämättä tuotteen tai myyjän taustoja: kun nettisivuston perusteella ”Jenni Turusta” osti juuri tuotteen, varastossa on sivuston laskurin mukaan enää kolme kappaletta jäljellä ja mahtava 70 prosentin erikoistarjouskin loppuu viidentoista minuutin päästä, tekee mieli ostaa tuote nopeasti – onhan kyseessä harvinaisen hyvä diili.
- Lue myös ilmaisartikkelimme: Fi-verkkotunnus ei takaa turvallista verkkokauppaa – näillä ohjeilla tunnistat huijarin
Todellisuudessa verkkosivun voi ohjelmoida näyttämään jatkuvasti keinotekoisia ostotapahtumia, varastomääriä tai jäljellä olevaa kampanja-aikaa. Eikä alennusprosenttiinkaan kannata luottaa, jos samaa tuotetta ei löydy muista kaupoista eikä hintavertailua voi tehdä.
Kannattaa huomioida, että verkkosivuston tai verkkotunnuksen suomenkielisyys tai edes verkkotunnuksen .fi-pääte ei tarkoita, että kauppa olisi suomalainen: kuka tahansa voi rekisteröidä suomalaisen verkkotunnuksen. Erityisen hälyttävää on, mikäli kauppa pyrkii eri keinoin salaamaan alkuperämaansa.
Viime aikoina keskusteluissa on esiintynyt esimerkiksi helsinki-muoti.com, josta tilatut tuotteet eivät joko ole saapuneet perille lainkaan tai vastanneet tilattua, ja reklamointi on osoittautunut työlääksi. Vaikka verkko-osoitteesta voisi luulla kaupan olevan Helsingissä, verkkosivun osoite johtaa todellisuudessa Kiinan itärannikolle, artikkelimme paljastaa.
Artikkelit ovat tilaajien luettavissa. Jos et ole tilaaja, voit tilata lehden täältä.
Nettiostos
Verkkokauppa