Kuluttaja-aktivisti Mari Koistinen: Reilumpaa meininkiä sosiaaliseen mediaan

Miten innostuit kuluttaja-asioista?
”Kiinnostuin teini-iässä eettisistä ja ekologisista kysymyksistä. Raha puolestaan on varmasti jollain tavalla aina kaikilla mielessä, koska se on arjessa niin oleellista.”

Pidät suosittua Kulutusjuhla-blogia. Miten se sai alkunsa?
”Aloin pitää blogia vuonna 2005, koska halusin pohtia omaa kuluttamistani ja siihen liittyviä teemoja. Blogin nimi muuttui Kulutusjuhlaksi vuonna 2006. Myöhemmin mukaan tuli muitakin kirjoittajia.”

Mitkä asiat nousevat erityisesti esiin Kulutusjuhlassa?
”Ainakin kaikki ruokaan liittyvä, koska ruoka on kaikkia koskettava, päivittäinen asia. Ruuasta on helppoa ja tärkeää kirjoittaa.”

”Tekstit, jotka lähtevät leviämään sosiaalisessa mediassa, koskevat usein isoja yrityksiä. Pieni ihminen vastaan iso yhtiö -asetelma vetoaa ihmisiin.”

”Toinen keskeinen osa Kulutusjuhlaa ovat muiden blogeista poimitut arkiset havainnot kuluttamisesta ja siihen liittyvistä valinnoista. En etsi niitä vain kuluttamiseen keskittyvistä, vaan myös muista blogeista.”

Miten sosiaalinen media on mielestäsi muuttanut kuluttajan asemaa?
”On hyvä, että ihmiset voivat vaikuttaa asioihin sosiaalisen median kautta ja erityyppiset ajatukset leviävät. Yritysten ja kuluttajien välinen kommunikointi saisi kuitenkin olla avoimempaa ja reilumpaa.”

”Yritykset ottavat blogit vakavasti markkinointikeinona, ja monen blogistin tavoitteena tuntuu olevan ilmaisten tuotteiden saaminen yrityksiltä. Kaupallisesta yhteistyöstä ei aina kerrota riittävän selvästi. ”

”Välillä kuluttajat käyttäytyvät minusta sosiaalisessa mediassa liian ärhäkästi. En pidä siitä, että haukutaan myyjää tai palvelun tuottajaa ennen kuin on edes otettu yhteyttä yritykseen.”

”Lisäksi sosiaalisessa mediassa nostetaan joskus turhan iso meteli asioista, jotka eivät ole merkityksellisiä. Pelotellaan esimerkiksi lisäaineilla tai muilla ruokaan liittyvillä asioilla heppoisin perustein.”

Työskentelet Suomen Mehiläistuottajain liiton kuluttajaneuvojana ja toimittajana. Kerro jokin vähän tunnettu, mutta tärkeä asia hunajasta.
”Hunaja on yksi harvoja tuotteita, joiden tuotannosta voi sanoa olevan myönteisiä vaikutuksia ympäristölle. Ihmiset eivät usein tule ajatelleeksi mehiläisten tekemää pölytystyötä.”

Missä asiassa kuluttajaliikkeen pitäisi olla aktiivisempi?
”Kuluttajaliikkeen pitäisi tarmokkaammin pyrkiä muuttamaan kulutusta kestävämmäksi. Tämä pitäisi tehdä vaikuttamalla yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Politiikalla saadaan tehokkaimmin muutoksia aikaan.”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.