Pullokuitin pitäisi olla voimassa kolme vuotta tai niin kauan kuin sen voi lukea

Kysyimme S-ryhmältä, Keskolta ja Lidliltä, millaiset ovat niiden käytännöt pullonpalautuskuittien hyväksymisessä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan voimassaoloa ei saa kohtuuttomasti rajoittaa.

Jätelaki velvoittaa pantillisia pulloja myyvät liikkeet ottamaan vastaan tyhjät juomapakkaukset ja maksamaan niistä pantit, mutta kuinka kauan pullonpalautuskuitin on oltava voimassa?

Aihe on herättänyt aika ajoin keskustelua sosiaalisessa mediassa, sillä joillakin kaupoilla näyttää olevan omia käytäntöjään. Eräässä tapauksessa kaupan kerrottiin esimerkiksi asettaneen pullokuiteille kolmen päivän voimassaoloajan.

Pullonpalautuskuitin voimassaolosta ei ole erikseen säädetty laissa, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen.

”Lähtökohtaisesti kuluttaja voi kuitenkin vaatia pantin maksamista yleisen kolmen vuoden vanhentumisajan sisällä”, Saastamoinen sanoo.

Saastamoinen viittaa velan yleiseen vanhentumisaikaan. Se on kolme vuotta, ellei velkoja ole pidentänyt vanhentumisaikaa hakemalla velalle maksutuomion. Pullokuitin tapauksessa velkoja on siis kuluttaja ja velallinen on juomapakkaukset vastaanottanut liike.

Siitä, voiko liike asettaa kuitin voimassaololle ajallisia rajoituksia, ei ole Saastamoisen mukaan tiedossa olevaa ratkaisukäytäntöä KKV:ssä.

”Mutta sellaista ehtoa voidaan kuitenkin herkästi pitää kohtuuttomana, jolla kuluttajan oikeutta pantin saamiseen ajallisesti merkittävästi rajoitetaan.”

Vain Lidlillä on sama käytäntö kaikkialla

Kysyimme S-ryhmältä, Keskolta ja Lidliltä, millaiset ovat niiden käytännöt pullonpalautuskuittien vastaanottamisessa.

Lidlillä on sama käytäntö kaikissa myymälöissä, kertoo viestintäasiantuntija Sanna Laininen.

”On toivottavaa ja kaikkien etu, että pullonpalautuskuitit käytettäisiin mahdollisimman pian palautuksen jälkeen. Kuitin voi kuitenkin käyttää niin kauan kuin sen tiedot ovat luettavissa ja tunnistettavissa.”

S-ryhmän osuuskauppojen yksittäisillä myymälöillä voi sen sijaan olla asiassa omia käytäntöjään, kertoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen. Hänen mukaansa S-ryhmän myymälöissä ei ole yleisesti määritelty voimassaoloaikoja pullonpalautuskuiteille.

”Toivomme kuitenkin, että asiakkaat lunastaisivat pullonpalautuskuittinsa mahdollisimman pian palautuksen jälkeen. Kannattaa myös huomata, että riippuen säilytysolosuhteista kuitti saattaa haalistua melko nopeastikin, jolloin sen viivakoodi ei ole kassalla enää luettavissa”, Lyytikäinen kommentoi.

Keskon viestinnästä kerrotaan, että K-ryhmän kauppiaat päättävät pullonpalautuskuittien voimassaoloajasta itse, eikä Keskolla ole asiaan yleistä ohjeistusta.

Kysyimme vuoden 2021 parhaana palkitusta K-Citymarketista, kauanko liike ottaa vastaan pullonpalautuskuitteja. Vantaan K-Citymarket Tammiston kauppias Kimmo Sivonen vastasi näin:

”Meillä ei ole mitään erillistä takarajaa voimassaololle. Käytännössä pullonpalautuskuitti on voimassa niin kauan kuin kuitti on kunnossa ja viivakoodi luettavissa.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.