Osakesäästötilejä saa avata vain yhden – erehdyksestä ei enää koidu veroseuraamuksia

Laki muuttui tämän vuoden alussa ja koskee jo vuoden 2021 verotusta.

Yhdellä ihmisellä voi olla vain yksi osakesäästötili. Jos tilejä on useita, verottaja on viime vuonna määrännyt karun rangaistuksen: 10 euron päivittäisen veronkorotuksen jokaista tiliä kohden. Rajoituksen tarkoitus on varmistaa, että 50 000 euron talletuskattoa ei kierrettäisi usean tilin avulla.

Tästä on koitunut joillekin isoakin harmia. Vuoden 2020 verotusta toimittaessa kävi ilmi, että noin 200 verovelvollisella on ollut samaan aikaan avoinna useampi kuin yksi osakesäästötili. Rajoituksesta on tullut pahimmillaan useiden tuhansien eurojen veronkorotuksia.

Maksuja on saattanut tulla, vaikka sijoittajalla olisi ollut varoja vain yhdellä tilillä, eli hän ei ole saanut useasta tilistä mitään verotuksellista hyötyä. Onkin käynyt ilmi, että jotkut ovat voineet avata useita osakesäästötilejä erehdyksessä.

Pankeilla ei ole mahdollisuutta tarkistaa, onko asiakkaalla osakesäästötiliä toisella palveluntarjoajalla, koska mitään keskitettyä järjestelmää ei ole. Pankit voivat lähinnä tiliä avatessa muistuttaa asiasta.

Jatkossa verottaja on helläkätisempi, vaikka yhden tilin rajoitus on voimassa edelleen.

Tammikuussa 2022 tuli voimaan lakimuutos. Veronkorotus jätetään määräämättä, jos verovelvollisella on ollut verovuoden aikana voimassa ilmeisen erehdyksen johdosta useampia osakesäästötilejä, mutta varoja enintään yhdellä. Veronkorotusta ei myöskään tule tai maksua alennetaan, jos se olisi kohtuuttoman suuri tilille laitettuun rahaan nähden.

Lakimuutos koskee jo vuoden 2021 verotusta, josta veroilmoitukset ja verotuspäätökset tehdään tänä vuonna.

Lue Kuluttajan jutusta, mitä osakesäästötiliä harkitsevan on hyvä tietää, ja mihin pankkiin tili kannattaa avata.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.