Osa operaattoreista perii maksun varapuhelimesta takuuhuollon aikana – KKV muistuttaa myyjän virhevastuusta

Kolmesta suuresta operaattorista vain yksi myöntää asiakkaalle takuuhuollon ajaksi sijaislaitteen ilmaiseksi. Sijaislaitetta ei ole pakko antaa, mutta myyjä saattaa joutua hyvittämään korvaavan laitteen hankinnasta koituneita kuluja.

Jos älypuhelin hajoaa takuuaikana, tilalle ei välttämättä saa maksutonta varapuhelinta takuuhuollon ajaksi.

Eräässä tapauksessa kuluttajan puhelimeen tuli takuuseen menevä vika, ja myyjä veloitti lainapuhelimesta 35 euroa. Puhelin oli ostettu teleoperaattorilta.

Myyjällä ei ole lain mukaan velvollisuutta antaa kuluttajalle niin sanottua sijaislaitetta takuuhuollon ajaksi, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen. Näin ollen mikään ei estä myyjää myöskään perimästä maksua, jos sijaislaite annetaan.

”Kuluttajalla on kuitenkin virheen oikaisun lisäksi oikeus korvaukseen virheen aiheuttamista vahingoista. Älypuhelin on nykyään välttämättömyyshyödyke, eikä kuluttajan voi edellyttää olevan kovinkaan pitkään ilman toimivaa puhelinta”, Saastamoinen sanoo.

Saastamoinen viittaa myyjän virhevastuuseen. Kuluttajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen takia.

”Sijaislaitteen antaminen on yleensä myyjänkin edun mukaista, koska muuten hän saattaa joutua hyvittämään kuluttajalle esimerkiksi korvaavan laitteen hankinnasta aiheutuneita kuluja.”

Jos kuluttaja joutuu siis hankkimaan varapuhelimen omalla kustannuksellaan, hän voi vaatia jälkikäteen myyjältä vahingonkorvasta. Vahinko pitää voida todistaa esimerkiksi kuitilla.

Operaattoreilla vaihtelevia käytäntöjä

Kysyimme kolmelta suurimmalta operaattorilta DNA:lta, Elisalta ja Telialta, millaiset ovat niiden käytännöt sijaislaitteiden myöntämisessä.

Kolmesta operaattorista vain DNA:lta saa varapuhelimen ilmaiseksi käyttöönsä.

”Kaikista DNA-kaupoista on mahdollista saada lainalaite veloituksetta käyttöön DNA:lta ostetun puhelimen takuuhuollon ajaksi. Laitemerkki tai -malli voivat poiketa asiakkaan omasta puhelimesta”, Samu Malmelin DNA:n viestinnästä kertoo.

Telia kertoo perivänsä lainalaitteesta kymmenen euron kertaveloituksen.

”Joskus laitteiden saatavuudessa on kuitenkin ollut haasteita, eikä laitetta ole pystytty lainaamaan”, Telian laitehuolloista vastaava Henna Logje kertoo.

Logjen mukaan tilanne on paranemassa lähiaikoina.

”Kehitämme parhaillaan toimintatapaamme lainalaitteiden osalta. Syksystä alkaen pystymme palvelemaan asiakkaita entistä paremmin puhelimen joutuessa huoltoon, kun lainalaitteiden valikoima kasvaa merkittävästi Telia-kaupoissa.”

Myös Elisalla varapuhelimesta veloitetaan maksu, kertoo henkilöasiakkaiden liiketoimintajohtaja Ville Valkama.

”Jos joudumme lähettämään asiakkaan puhelimen huoltoon takuuaikana, tarjoamme huollon ajaksi varapuhelinta 5–15 euron hinnalla riippuen puhelimen tyypistä”, kertoo Valkama.

Kommentit (1)

Minulla on edelleen DNA.lta ostettu ja maksettu käyttökelvoton SamsungA13, kävin näyttämässä sitä Dixin dnakaupassa, nauroivat minut ulos, puhelimessa ei toimi mikään, mitkään salasanat jotka toimivat pöytäkoneessa, eivät toimi siinä, täytynyt olla viallinen jo Kiinasta lähtiessään, minulle kelpaa vain vaihtoehto, lähettävat ilman toimistokuluja uuden puhelimen, Samsungtuen mukaan vastuu on myyjän.
Heillä on riittävästi joutilaita tuomaan sen kotiovelle.

sitä odotellen
Esa Kulju
Viidakkokuja 5 B 28, 01400 Vantaa
puh 0401930031

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.