Lippupiste uhmaa kuluttajariitalautakunnan suositusta – ei palauta palvelumaksua, vaikka tapahtuma perutaan

Suosituksen mukaan lipunvälittäjän pitää palauttaa koko lipun hinta, kun tilaisuus joudutaan perumaan. Lippupiste katsoo noudattavansa kuluttajaviranomaisen ohjeita.

Lipunvälittäjä Lippupiste on päättänyt olla noudattamatta Kuluttajariitalautakunnan suositusta, jonka mukaan lipunvälittäjän on palautettava kuluttajalle lipun hinta kokonaisuudessaan, kun tapahtuma peruuntuu tai siirtyy kuluttajasta riippumattomista syistä.

Asia käy ilmi Kuluttajan näkemästä viestinvaihdosta Lippupisteen asiakaspalvelun ja asiakkaan välillä.

Asiakas halusi palauttaa Lippupisteen palvelupisteestä ostamansa liput tapahtumaan, joka siirtyi vuodella eteenpäin koronarajoitusten takia. Asiakas oli maksanut lipuista Lippupisteen veloittaman palvelumaksun.

Lippupiste palautti lippujen hinnan mutta vähensi niistä 4,50 euron lippukohtaisen käsittelymaksun. Lippupisteen verkkosivuilla asia ilmaistiin niin, että Lippupiste veloittaa 4,50 euron palvelumaksun palautuksen käsittelykuluna.

Lippupiste perusteli tätä asiakkaalle lähettämässään vastauksessa sillä, että Lippupisteen perimä palvelumaksu on lipunmyyntipalkkio, joka mahdollistaa lippujen välitysliiketoiminnan. Vastauksessa viitattiin myös koronapandemiasta johtuviin poikkeusoloihin ja siihen, että tilausten peruutukset vievät aikaa Lippupisteen kuluttajapalveluissa.

Lippupisteen linjaus on ristiriidassa Kuluttajariitalautakunnan (KRIL) antaman suosituksen kanssa. KRIL käsitteli viime syksynä valitusta Lippupisteen välityspalkkioiden käsittelystä. Loppuvuodesta 2021 antamassaan päätöksessä KRIL suositteli, että Lippupiste Oy hyvittää asiakkaalle perityt käsittelymaksut.

Päätöksen mukaan tapahtumajärjestäjällä on viime kädessä vastuu maksun palautuksen aiheuttamista kustannuksista, jos se käyttää maksun palautukseen lipunvälittäjää. Kuluttajalla on oikeus saada rahansa takaisin täysimääräisesti, jos elinkeinonharjoittaja eli esimerkiksi konsertin järjestäjä ei pysty täyttämään velvollisuuttaan. Perumisen kustannukset ovat siis järjestäjän ja välittäjän välinen asia.

Lautakunta piti kohtuuttomana sellaista sopimusehtoa, jonka mukaan kuluttajan saatavasta vähennetään jokin rahamäärä, kun välittäjä palauttaa lipun hinnan tapahtumajärjestäjän puolesta.

Kuluttajan näkemässä viestissä Lippupiste katsoo, että KRIL:n päätös on syntynyt väärin perustein. Lippupiste kertoo vähentäneensä välityspalkkiota vastaavan maksun lippurahojen palautuksesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaisesti. Näin ollen Lippupiste katsoo olevansa oikeutettu välityspalkkioon, vaikka tapahtuma peruuntuisikin.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan kuluttajalla on oikeus saada lipun hinta takaisin, mikäli tapahtuma peruuntuu, ja palautuksen tekemisestä aiheutuvat kustannukset kuuluvat lähtökohtaisesti tapahtumanjärjestäjän maksamiseksi. KKV:n mukaan ”sopimusehto, jonka mukaan kuluttajan saatavasta vähennetään jokin rahamäärä välittäjän palauttaessa lipun hinnan tapahtumajärjestäjän puolesta, on lähtökohtaisesti kohtuuton”.

KKV: suositusta on noudatettava

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Satu Toepferin mukaan on itsestäänselvää, että Lippupisteen tulisi noudattaa Kuluttajariitalautakunnan suositusta. Hän sanoo, että päätöksestä on käyty keskustelua tapahtumateollisuuden kanssa ja asian käsittelyä jatketaan tarvittaessa.

”KKV on antanut tästä ohjeistuksen jo viime keväänä, mutta näyttää siltä, että epäselvyyttä on edelleen. Tästä käydään nyt selkiyttävää keskustelua.”

”Koronakriisin aikana peruutukset ovat aiheuttaneet valtavasti ylimääräistä työtä tapahtumajärjestäjille ja lipunvälittäjille. Meidän näkemyksemme on ollut kuitenkin koko ajan se, että kun lipunvälittäjä palauttaa tapahtumajärjestäjän puolesta peruutuksen vuoksi lipun hinnan, palautuksen käsittelemisestä aiheutuvat peruutuskulut eivät voi koitua kuluttajan maksettaviksi.”

Kokonaan toinen asia on Toepferin mukaan se, mitä myynnin yhteydessä peritystä välityspalkkiosta tai toimitusmaksuista voi pidättää.

”Jos kuluttajalle on selkeästi eritelty myyntivaiheessa, että lipusta peritään myyntipalkkio tai esimerkiksi toimituskulut, tällaista palvelumaksua ei tarvitse palauttaa kuluttajalle”, Toepfer sanoo.

”Sen sijaan peruutuksen käsittelystä aiheutuneita kuluja ei saa lainkaan periä, eikä tällaisia maksuja voi etukäteen hyväksyttää kuluttajalla. Peruutuskuluja ei voi myöskään jälkikäteen nimittää tai vyöryttää myyntipalkkioksi.”

Lipun hinta, palvelu- tai toimitusmaksujen osuus ja palautukseen liittyvät ehdot pitää siis eritellä kuluttajalle selkeästi lippua myytäessä.

”Se ei riitä, että maksuihin liittyvät ehdot kätketään sopimusehtoihin.”

Palvelumaksu kerrottava sopimusehdoissa

Sopimusehdotkin on laadittava niin, että pidätettävä palvelumaksu kerrotaan kuluttajalle selkeästi.

Kuluttajariitalautakunnan käsittelemässä tapauksessa Lippupiste vetosi verkkokauppansa käyttäjäsopimukseen. Sen ehdoissa sanotaan, että peruuntumistilanteessa Lippupiste pidättää ”lippuun tulostetun lippukohtaisen palvelupalkkion tai lippuun merkityn peruutuksen käsittelymaksun”. Jos maksua ei ole merkitty lippuun, peritään ”kulloinkin voimassa olevan peruutuksen käsittelymaksu”.

Kuluttajariitalautakunta totesi, että sopimusehdoissa ei mainita peruutuksen käsittelymaksun hintaa, eikä asiakas ollut näin ollen antanut nimenomaista suostumustaan 4,50 euron käsittelymaksun perimiseen. Käsittelymaksu kerrotaan lipuissa, mutta ne asiakas saa vasta tehtyään sopimuksen. Tapauksessa jäi myös näyttämättä, että asiakas olisi tilannut välittäjältä palvelun lippujen palauttamiseksi ja hyväksynyt siihen liittyvän maksun.

Toepferin mukaan Lippupiste ei ole tällä hetkellä KKV:n tutkinnassa, vaan ratkaisua välityspalkkioiden pelisäännöistä haetaan keskusteluteitse Lippupisteen ja alan muiden toimijoiden kanssa.

Toepfer neuvoo kuluttajaa tekemään myyjälle reklamaation, jos lipunvälittäjä ei suostu palauttamaan rahoja kokonaisuudessaan. Jos reklamaatiosta ei ole apua, neuvonta- ja sovitteluapua voi saada kuluttajaneuvonnasta.

Lippupiste päivittää sopimusehtojaan

Lippupiste Oy:n toimitusjohtaja Ari Palhamo sanoo Kuluttajalle, että Lippupisteen näkemyksen mukaan KRIL:in päätös perustuu väärinkäsitykseen.

”Linjaus on, että lippujen perumisesta ei saa periä palkkiota kuluttajalta. Näin ei ole tehtykään, vaan maksu peritään ainoastaan lipun välittämisestä. Pidätämme siis jo perityn välityspalkkion emmekä peri palkkiota maksun palauttamisesta.”

Palhamon mukaan Lippupiste on parhaillaan päivittämässä sopimusehtojaan. Palvelumaksujen pidättämiseen liittyviin ehtoihin on hänen mukaansa tulossa muutoksia.

”Sopimusehtoihin tulee tältä osin täsmennyksiä, ettei synny tällaisia onnettomia väärinkäsityksiä.”

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Kommentit (2)

Lipputurvaa ei ole myöskään palautettu, vaikka tilaisuus on peruuntunut tilaajasta johtumattomasta syystä (kuten peruuntumiset pandemian aikana).

Tää on kummallista venkurointia, nyt pitäisi KKV tehdä näille hujareille selväksi että lipun ostaja ei voi olla mitenkään vastuussa tapahtuman peruutuksesta ja siksi ei pitäisi joutua maksamaan mitään kuluja.

Olin aikoinaan menossa Rovaniemelle Procol Harum konserttiin, Rovaniemen halliin mahtuu 4780 h konserttiin ja jos ihan hatusta vedetään 80% täyttö, nettosi Lippupalvelu reilun 17.000€ ”kuluina”. Pitäiskö Lippupalvelulle kertoa että selvittävät itselleen mikä on ns. yrittäjäriski?
Minulle tuli Rovaniemen peruuntuneesta keikasta kuluina kaiken lisäksi vielä lento liput ja majoitus.
Juha Vane

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.