Kuluttaja 7/2020 on ilmestynyt: vertasimme Postin, Matkahuollon ja R-kioskin pakettipalvelut sekä selvitimme elintarvikkeiden pakkausmerkinnät

Kuluttajan numerossa 7/2020 vertailemme pakettipalvelut, avaamme elintarvikkeiden pakkausmerkinnät sekä kerromme teknisenä tukena esiintyvistä huijareista.

Kuluttajan numero 7/2020 on ilmestynyt. Tässä numerossa vertaamme pakettipalveluita, selvitämme elintarvikkeiden pakkausmerkinnät sekä kerromme teknisenä tukena esiintyvistä huijareista, jotka yrittävät tyhjentää uhrin tilin.

Mikä on nopein ja edullisin tapa saada kotimaan paketti perille: Posti, Matkahuolto vai R-kioskin Ärräpaketti? Selvitimme parhaan vaihtoehdon.

Kun nettikirpputorilla myyty tavara tai sukulaisen lahja pitää lähettää toiselle puolelle maata, kuluttajalla on kolme vaihtoehtoa: Posti, Matkahuolto tai R-kioskin Ärräpaketti. Mutta mikä niistä on paras? Lähetimme 24 pakettia ympäri Suomea ja otimme selvää. Pistokokeemme lopputulos yllätti. Hinnastoja verratessa selviää nimittäin nopeasti, että yritykset eivät juuri vaivaudu kilpailemaan hinnoilla.

Myös noutopisteiden määrässä on suuret erot. Esimerkiksi Ärräpaketti piti noutaa keskimäärin noin kilometrin verran kauempaa kuin muut. Postin ja Matkahuollon paketit eivät kuitenkaan aina päädy toivottuun paikkaan. Jos valittu noutopiste on automaatti ja se on täynnä, paketti ohjataan toiseksi lähimpään vaihtoehtoon. Pistokokeessamme näin kävi peräti lähes kolmasosalle paketeista.

Elintarvikkeiden pakkausmerkinnät: selvitimme 30 eri pakkausmerkinnän taustat ja erot

Kaupan elintarvikepakkauksiin painetut merkinnät pyrkivät kertomaan asiakkaille ruokien eettisyydestä, alkuperästä ja terveellisyydestä. Merkkien viidakko on kuitenkin sekava. Vaikka merkki olisi tuttu, on vaikea tietää, voiko siihen luottaa. Entä onko pakkauksissa suoranaista valko- tai viherpesua? Keskitymme artikkelissamme merkintöihin, jotka kertovat itse elintarvikkeesta ja sen raaka-aineista.

Merkkien taustakin on kirjava. Osan myöntää ulkopuolinen, riippumaton taho, joka määrittelee kriteerit ja valvoo vaatimusten täyttämistä. Osa pakkausmerkinnöistä ja väittämistä taas on valmistajan omaa markkinointia, ja ne voivat tarkoittaa monia asioita.

Yksi esimerkki on käsite ”vapaan lehmän maito”, joka tarkoittaa eri merkkisissä maitopurkeissa eri asiaa. Myös sinivalkoisilla merkeillä liputettujen tuotteiden suomalaisuudessa on eroa. Tässä jutussa selvitämme, mitä elintarvikepakkausten merkit ja väittämät takaavat.

”Tietokonetuki” soittaa ja väittää koneella olevan ongelman – uhrilta voidaan tyhjentää koko pankkitili

Rikolliset kiusaavat tavallisia ihmisiä puhelinsoitoillaan. Erityisen laaja riesa ovat keväästä lähtien olleet ”helpdesk-puhelut”, joissa huijarit esiintyvät Microsoftin teknisen tuen henkilöinä. Soittajat puhuvat useimmiten englantia.

Huijarit yrittävät saada ihmisen asentamaan etäyhteysohjelman tietokoneelleen. Sen avulla rikolliset voivat käyttää tietokonetta kuin omaansa, esimerkiksi siirtää rahaa pankista. Jo sadat suomalaiset ovat menettäneet rahaa huijauksissa, kymmenistä tai sadoista euroista kymmeniin tuhansiin. Poliisi tiedotti hiljattain, että helsinkiläismies menetti peräti sata tuhatta euroa.

Lue artikkelistamme, miten kannattaa toimia, jos saat tällaisen huijauspuhelun. Aiheen merkittävyyden vuoksi julkaisemme artikkelin poikkeuksesta kaikille avoimena, vaikka valtaosa Kuluttajan sisällöstä onkin tarjolla vain tilaajille.

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.