Gigantin verkkokauppa myy nyt myös muiden kauppiaiden tuotteita – tarkista aina, kenen kanssa todella asioit

Selvitimme, miten kuluttajansuoja toteutuu netin myyntialustoilla.

Verkkokaupoissa on yhä yleisempää, että kauppa toimii myös myynti- ja markkinapaikka-alustana muille kauppiaille. Kuluttajalle tämä näkyy laajempana valikoimana.

Esimerkiksi kodinelektroniikkaketju Gigantti tarjoaa nykyään verkkokaupassaan omien tuotteidensa rinnalla muiden yritysten tuotteita. Gigantin ostoehdoissa heistä käytetään nimitystä ”partneri”.

Ulkomaisista verkkokaupoista muun muassa saksalainen Zalando ja ruotsalainen Cdon ovat toimineet samalla periaatteella jo pidempään.

Kuluttaja-lehdelle tulleiden yhteydenottojen mukaan Cdonin liiketoimintamalli on aiheuttanut asiakkaille jonkin verran epäselvyyksiä. Aina asiakkaalle ei ole ollut selvää, ostaako hän tuotteen suoraan Cdonilta vai toiselta myyjältä. Tästä syystä tuotteen palautus on saattanut maksaa enemmän kuin Cdonin itsensä lupaamat 4,90 euroa.

Mitä tällainen kuvio merkitsee asiakkaan kuluttajansuojan kannalta? Kysyimme asiaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntijalta Saija Kivimäeltä.

Myyjien sopimusehdot voivat poiketa toisistaan

Kivimäki ei ota kantaa Gigantin verkkokauppaan vaan kommentoi aihetta yleisellä tasolla.

Pitääkö kaupan ehtojen olla samat, oli myyjä sitten verkkokauppa itse tai sitä myyntialustanaan käyttävä toinen kauppias? 

Ei tarvitse, Kivimäki vastaa.

”Kullakin myyjällä voi olla omat sopimusehdot. Olennaista on se, että kuluttajalle kerrotaan selvästi, kuka toimii myyjänä ja mitkä sen ehdot ovat.”

Entä asiakaspalvelu ja reklamointi: miten vastuut jakautuvat verkkokaupan ja sen ”partnerien” kesken? 

Kivimäen mukaan virhevastuu on myyjällä eli kuluttajan sopijakumppanilla, ei siis välttämättä verkkokauppaa ylläpitävällä Gigantilla tai Cdonilla. 

”Kuluttajan kannattaa tarkistaa verkkokaupan sivuilta, miten toimia, jos tuotteessa on virhe. Liiketoimintamallista riippuen voi olla niinkin, että verkkokauppa hoitaa asiakaspalvelua myyjän puolesta.”

Sen, että tuote tuleekin toiselta myyjältä, ei pitäisi vaikuttaa kuluttajan oikeuksiin mitenkään.

”Kuluttajansuojalakia sovelletaan aina, kun kuluttaja ostaa tuotteen elinkeinonharjoittajalta. Eroa ei ole sillä, onko myyjänä itse verkkokauppa vai yhteistyökumppani.”

Voiko markkina-alustan toiminta olla harhaanjohtavaa, jos asiakas on tottunut ostamaan tuotteensa suoraan kyseiseltä verkkokaupalta?

Kivimäen mukaan verkkokaupan on huolehdittava siitä, että kuluttajalle ei jää epäselväksi, kenen kanssa hän tekee sopimuksen.

”Liiketoimintamalli, jossa verkkokauppa toimii myös markkina-alustana, on sinänsä sallittu. Verkkokaupan tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että ennen tilauksen tekemistä kuluttajalle kerrotaan selvästi, kuka toimii tuotteen myyjänä.”

 

Lue myös Kuluttajan artikkeli Kodinkoneliikkeet kauppaavat asiakaspalautuksia “outlet-tuotteina”, mutta erityisen halpoja ne eivät välttämättä ole – nämä 3 asiaa ostajan on hyvä tietää

Kommentit (2)

Gigantti mainostaa sivullaan takuuta ja virhevastuuta https://www.gigantti.fi/cms/info-takuu-virhevastuu-huolto/takuu-virhevastuu-ja-huolto/ Mutta käytännössä ei toimi näiden periaatteiden mukaan, vaikka kyseessä on Gigantista ostettu laite ja Kuluttajaneuvonta kehottanut Giganttia suostumaan kaupan purkuun tai virheettömän vastaavan laitteen toimittamiseen virheellisen tilalle. Kuluttaja on jumissa viallisten Gigantista ostettujen laitteiden kanssa, koska he eivät kanna jälleenmyyjän vastuutaan asiassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.