Ratkaisuja riitoihin

Uusimmat

  • Hidasälyinen televisio

    Television käynnistyminen kesti noin 20 sekuntia. Toiset 20 sekuntia kului ennen kuin TV totteli kaukosäätimen komentoja, esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätöä tai kanavan vaihtamista. Ostajan mielestä tämä oli virhe. Hän vaati telkkarin korjaamista, kaupan purkamista tai 250 euron hinnanalennusta. Myyjän mielestä viive oli älytelevisiolle normaali.

    Asiakkaan mielestä television käynnistyminen kesti kaikkinensa 40 sekuntia. Lautakunta kuitenkin katsoi, että käynnistysaika oli 20 sekuntia, koska TV:stä tuli kuvaa ja ääntä 20 sekunnissa. Tämä ei ole tavanomaisesta selvästi poikkeava aika. Lisäksi käynnistysaika oli niin vähäinen seikka, ettei kysymyksessä ollut virhe. Ostaja jäi ilman hyvitystä.

  • Farkuissa kiero lahje

    Asiakas osti 50 euron farkut. Myyjä neuvoi häntä pesemään housut ennen niiden lyhentämistä. Lyhentäessään housuja ostaja huomasi, että oikean lahkeen sisäsauma kiertyi ylhäältä eteen. Myyjä arveli, että vika oli asiakkaan jaloissa. Lisäksi asiakas oli myyjän mukaan ommellut lyhennyssaumat vinoon, joten ne pitäisi purkaa ja ommella suoraan.

    Housut tarkastettiin, ja todettiin, että oikean lahkeen sisäsauma kiertyi ylhäältä reidestä. Yleensä lahkeen kiertyminen johtuu siitä, ettei kangasta ole leikattu lankasuoraan. Tällainen virhe on myyjän vastuulla. Virhe oli kuitenkin vähäinen, koska se haittasi vain housujen ulkonäköä. Asiakkaalla oli oikeus 15 prosentin hinnanalennukseen.

    /
  • Lentäjä sairastui, kone myöhästyi

    Lento Dubaista Helsinkiin viivästyi 11 tuntia 48 minuuttia, koska lentäjä sairastui. Terve lentäjä saatiin paikalle seuraavalla Helsingistä lähteneellä lennolla. Sijaislentäjällä oli pakollinen lepoaika ennen kuin hän sai astua takaisin ohjaamoon. Matkustaja vaati viivästymisestä EU-asetuksen mukaista 600 euron vakiokorvausta.

    Henkilökunnan sairastuminen on tavallista, ja lentoyhtiön pitää varautua siihen. Jokaisella lentokentällä ei kuitenkaan tarvitse pitää niin kattavaa varahenkilöstöä, että lentäjälle saataisiin heti sijainen. Lentoyhtiö oli järjestänyt sijaisen niin pian kuin mahdollista. Viivästymistä ei olisi voitu välttää. Matkustaja ei saanut korvausta.

  • Vino jääkaappi kävi kalliiksi 

    Asiakas osti jääkaapin. Noin vuoden kuluttua hän huomasi, että laite oli vuotanut vettä ja aiheuttanut vesivahingon. Myyjä ei myöntänyt virhettä, mutta antoi uuden jääkaapin ja maksoi kuluista 100 euroa. Asiakas vaati vesivahingosta 1 095 euroa ja korvausta ylimääräisestä sähkönkulutuksesta, matkoista ja puhelinkuluista.

    Kaappia ei ollut asennettu käyttöohjeiden mukaisesti tasaisesti neljälle jalalleen. Runko oli päässyt vääntymään. Vääntymisen vuoksi tiivisteet olivat alkaneet päästää kaappiin lämmintä ilmaa, jolloin ylimääräinen kosteus oli valunut ulos. Asiakas jäi ilman korvauksia. 

  • Parkettiremontti meni pieleen 

    Asiakas sopi parkettilattiansa hiomisesta ja lakkaamisesta 1 600 eurolla. Hän vaati yritykseltä työn hintaa takaisin, koska parketti jäi epätasaiseksi ja karheaksi. Työ oli hänen mukaansa tehty asianmukaisesti. Karheuden tekijä olisi korjannut, jos asiakas olisi antanut siihen luvan, mutta parkettiin jäisi väistämättä hiomajälkiä.

    Asiantuntijalausunnon mukaan hiomajälkien syy oli todennäköisesti se, että yrittäjä oli jättänyt hionta- ja lakkauskertoja väliin. Työn tekijä ei tarjoutunut korjaamaan virhettä. Lattia piti hioa ja lakata uudelleen, joten työn hinta piti palauttaa asiakkaalle kokonaan. Lisäksi yrityksen piti korvata asiantuntijan lausunto, 560 euroa.

    /